Werkwijze overvalalarmen / paniekknop wijzigt 1 juli 2021

Overvalalarm: eerst checken, dan politie

Voor organisaties die gebruik maken een overvalalarm (‘stil alarm’) gaat op 1 juli iets veranderen. Vanaf die datum moeten meldingen met een overvalknop eerst gecheckt worden door particuliere alarmcentrales (PAC’s) onze NVD Alarmcentrale of videotoezichtcentrales (VTC’s) onze NVD Servicecentrale. Doel van deze maatregel is het grote aantal meldingen van loos alarm (tienduizenden per jaar) terug te dringen.

In Nederland vinden 1.000 tot 1.200 overvallen per jaar plaats. Een overval kan via 112 gemeld worden bij de politie, maar ook via een overvalknop op locatie.
Bij een overval rukt de politie altijd uit met twee politieauto’s en vier agenten. In 99 procent van de gevallen dat een overvalknop is gebruikt, blijkt dat echter loos alarm.

Daarom hebben alle betrokken partijen afgesproken om de overvalmeldingen eerst te laten checken. Deze partijen zijn: de politie, de Nederlandse Veiligheidsbranche, de Federatie Veilig Nederland, de vereniging VEB en Techniek Nederland.
Helemaal nieuw is dat checken overigens niet: verificatie is voor ons als PAC en VTC’s dagelijks werk. Wat wel verandert, is dat meldingen die binnenkomen direct geverifieerd worden door onze NVD Alarmcentrale of NVD Servicecentrale. Dus voordat het contact met de politie wordt gelegd. 

Is een melding geverifieerd, dan wordt deze doorgezet naar de meldkamer van de politie die vervolgens met de hoogste prioriteit uitrukt. In gevallen waar het de PAC of VTC niet lukt te verifiëren, kan dus niet direct beoordeeld worden of echt sprake is van een overval. De melding gaat dan nog altijd naar de politie, maar krijgt een lagere prioriteit. De politie moet nu immers zelf eerst nog beoordelen of er sprake is van een echt incident.

Voor meer informatie over de meeste gestelde vragen over dit onderwerp zie ook de website van de Politie